
 

 

 



2 

 

 
Ovaj Monitoring Izveštaj je realizovan  

uz finansijsku podršku Fondacije za otvoreno društvo            
 

 

SADRŽAJ: 
 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA ......................................................................................................................... 3 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA .......................................................... 10 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................................................................ 14 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH  

ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA ......................................................... 15 

REGULATORNA TELA ............................................................................................................................. 15 

DRŽAVNI ORGANI .................................................................................................................................... 17 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA ...................... 19 

 

V PROCES DIGITALIZACIJE ...................................................................................................................... 20 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE ........................................................................................................................ 21 

 

VII ZAKLJUČAK ................................................................................................................................................ 22 

 

 

 

 

 



3 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Mlađan Dinkić, predsednik Ujedinjenih regiona Srbije, optužio je dnevni list „Kurir“ da ga 

uređuju funkcioneri Demokratske stranke - Dušan Petrović i Slobodan Homen. Redakcija ovog 

lista objavila je i da je Dinkić vlasniku lista, Aleksandru Rodiću, tokom noći između 7. i 8. juna, 

poslao SMS poruku koju je Rodić shvatio kao pretnju, da će proći kao i njegov otac Radisav Rodić. 

Radisav Rodić proveo je gotovo dve godine u pritvoru, po optužbi za zloupotrebu službenog 

položaja, pre nego što je sa tužilaštvom postigao sporazum o priznanju krivice. Sve ovo dogodilo 

se nakon što je „Kurir“ objavio da je austrijsko tužilaštvo za borbu protiv korupcije pokrenulo 

istragu protiv biznismena Martina Šlafa zbog kupovine udela u srpskom mobilnom operatoru 

„Mobtel“, te da proverava i kako je Šlafu isplaćeno 357,9 miliona evra, na osnovu ugovora koji je 

potpisao Mlađan Dinkić, u to vreme ministar finansija u Vladi Republike Srbije. „Kurir“ je u istom 

tekstu preneo i izjavu jednog domaćeg sagovornika koji tvrdi da je postojao osnov da Srbija Šlafu 

uskrati isplatu novca na ime udela u mobilnom operatoru koji je kasnije prodat norveškom 

„Telenoru“. 

 

U Zakonu o javnom informisanju propisano je da niko ne sme, ni na posredan način, da 

ograničava slobodu javnog informisanja, nijednim drugim načinom podesnim da ograniči 

slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. Istim Zakonom propisano je i da niko ne sme da 

vrši bilo kakav pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u 

obavljanju posla. Mlađan Dinkić je bivši guverner Narodne banke Srbije – od 2000 do 2003. 

godine, bivši ministar finansija u Vladi Republike Srbije – od 2004. do 2006. godine, kao i 

ministar ekonomije i regionalnog razvoja i potpredsednik Vlade Republike Srbije – od 2007. do 

2011. godine. On je i narodni poslanik u nedavno konstituisanoj Narodnoj skupštini Republike 

Srbije.  

 

Tekst objavljen u „Kuriru“ kreće od, po svemu sudeći nesporne informacije, da se u Austriji vodi 

istraga protiv biznismena Martina Šlafa u vezi sa kupovinom udela u srpskom mobilnom 

operatoru „Mobtelu“. Suvlasnici „Mobtela“, država Srbija sa 49% i srpski biznismen Bogoljub 

Karić sa 51% vlasništva, bili su u arbitražnom sporu u kome je država pokušavala da dokaže da 

je njen vlasnički udeo zapravo veći. Karić je 2005. godine Šlafu prodao svoju rusku kompaniju 



4 

 

koja je bila vlasnik udela u „Mobtelu“. Država je „Mobtelu“ iste godine oduzela licencu za 

mobilnu telefoniju i otkupila od banaka potraživanja koje su imala prema „Mobtelu“, te zatim ta 

potraživanja konvertovala u ulog u kompaniji, čime je kreirana situacija u kojoj je država postala 

suvlasnik sa 70%, umesto dotadašnjih 49% akcija. „Mobtel“ je nakon toga prodat na tenderu 

norveškom „Telenoru“ za oko milijardu i po evra, od čega je Šlafu isplaćeno 30% na ime 

njegovog udela u kompaniji. „Kurir“ u svom tekstu tvrdi da je Dinkić, kao ministar finansija, imao 

osnov da Šlafu ne isplati deo prodajne cene „Mobtela“ dobijene od Norvežana. „Kurir“ ovu 

tvrdnju potkrepljuje izjavom svog izvora, penzionera iz Beograda, koga predstavlja kao 

„stručnjaka za telekomunikacije“, da Karićeva kompanija koju je Šlaf kupio, zapravo nije ni 

postojala, odnosno da nije bila upisana u registar u Rusiji.  

 

U skladu sa praksom Evropskog suda za ljudska prava u primeni člana 10. Еvrоpskе kоnvеnciје 

zа zаštitu lјudskih prаvа i оsnоvnih slоbоdа, građenom u odlukama kao što je presuda u slučaju 

Lingens protiv Austrije od 8. jula 1986, § 42, ili Oberschlick protiv Austrije (br.2) od 1. jula 1997. 

godine, § 29, ili Lopes Gomes da Silva protiv Portugala, od 28. septembra 2000. godine § 30, 

„granice prihvatljive kritike šire su kada je reč o političaru kao takvom, nego kada je reč o 

privatnom licu“. Političar, kako se izričito navodi u citiranoj presudi Lopes Gomes da Silva protiv 

Portugala, svakako ima pravo da mu se reputacija štiti, čak i kada ne istupa privatno, ali zahtevi 

te zaštite moraju se ceniti u kontekstu interesa otvorene diskusije o političkim pitanjima, sve 

uzimajući u obzir da se izuzeci po kojima se sloboda izražavanja može ograničiti, moraju 

tumačiti usko. 

 

Eventualne neosnovane isplate Šlafu, iz novca koji bi inače ostao u državnom budžetu, jesu stvar 

od javnog interesa o kojoj mediji imaju pravo da informacije, ideje i mišljenja objavljuju 

slobodno, bez optužbi i dvosmislenih SMS poruka koje mogu biti protumačene i kao pretnja. 

Pitanje koje ostaje otvoreno jeste da li je „Kurir“ poklonio preveliku veru izvoru koji ne mora 

nužno da bude kredibilan, kao i kako manjakavosti koje se tiču registracije kompanije koja je 

svojevremeno bila vlasnik u „Mobtelu“, nisu otkrili, ni pravni savetnici Martina Šlafa, pre nego 

što je on tu kompaniju kupio od Karića, ni država Srbija, kada je ušla u arbitražni spor s tom 

kompanijom oko visine svog vlasničkog udela, te na kraju ni pravni savetnici „Telenora“, kao 

kupca na tenderu, niti još desetak međunarodnih telekomunikacionih kompanija koje su bile 

zainteresovane za istu kupovinu i koje su 2006. godine otkupile tendersku dokumentaciju i 

proučavale dokumentaciju vezanu za ovu transakciju, kada je „Mobtel“ privatizovan. Ovakvi 

nedostaci teksta koje je „Kurir“ objavio, ne opravdavaju, naravno, napade na njih. Tenzija 

izazvana krajnje neprimerenom reakcijom na sporni članak, donekle je popustila nakon 

objavljivanja autorskog teksta Mlađana Dinkića u dnevnom listu „Danas“, 11. juna, u kome bivši 

ministar finansija, mnogo smirenijim tonom, iznosi svoju verziju događaja koji su pratili 

privatizaciju „Mobtela“. Stranka Ujedinjeni regioni Srbije, čiji je predsednik Mlađan Dinkić, 



5 

 

saopštila je sredinom juna da „Kurir“ nije, na način predviđen Zakonom o javnom informisanju, 

objavio njihov odgovor na informacije iz spornog teksta objavljenog u tom listu 8. juna. U tom 

saopštenju se posebno insistira na načelu jednakosti informacije i odgovora, koje podrazumeva 

da se odgovor objavljuje na istoj strani i sa istom opremom kao što je bila objavljena i 

informacija na koju se odgovara. Zakonom je za neobjavljivanje ili neuredno objavljivanje 

odgovora predviđena sudska zaštita u hitnom postupku. Do momenta zaključenja ovog izveštaja 

ne raspolažemo informacijama o tome da su Ujedinjeni regioni, ili Mlađan Dinkić, sudskim 

putem zatražili objavljivanje odgovora. Na on-line portalu sudova Srbije postoji, međutim, 

podatak da je Mlađan Dinkić, 20. juna ove godine, protiv „Kurira“ i urednika, Saše Milovanovića, 

podneo tužbu za naknadu štete, kojom potražuje 990.000,00 dinara. 

 

1.2. U centru Novog Sada, 22. juna uveče, poliven je benzinom i zapaljen automobil novinarke 

dnevnog lista „Kurir“, Zоricе Rаdulоvić. „Kurir“ je preneo, pozivajući se na saznanja policije, da 

su u napadu učestvovale tri osobe. Jedna je benzinom iz kantice polila automobil, druga ga je 

zapalila, dok ih je treća čekala u kolima kojima su se dovezli. „Kurir“, takođe tvrdi, da policija 

veruje da su napadači ceo dan pratili novinarku i čekali pravi trenutak da joj neopaženo zapale 

automobil. Sve se dešavalo oko 23.20 sati uveče, na parkingu ispred zgrade u kojoj novinarka 

živi. Zоrica Rаdulоvić je samo nekoliko minuta ranije izašla iz automobila i ušla u zgradu. 

Novinarska udruženja zatražila su hitnо rаsvеtlјаvаnje svih okolnosti ovog slučaja, otkrivanje i 

kažnjavanje počinilaca i nalogodavaca. 

 

Iz opisa događaja koji su mediji preneli, nije najjasnije šta bi mogao biti motiv napada na Zоricu 

Rаdulоvić, odnosno njenu imovinu. Do rasvetljavanja svih okolnosti ovog slučaja, sumnja logično 

pada na one koji su imali razloga da budu nezadovoljni pisanjem „Kurira“, odnosno konkretne 

novinarke.  Shodno važećim propisima, niko ne sme, ni posredno, da ograničava slobodu javnog 

informisanja, ni na jedan način podesan da ograniči slobodan protok ideja, informacija i 

mišljenja, pa tako ni uništavanjem imovine novinara. Odgovorni za paljenje automobila 

novinarke mogli bi u konkretnom slučaju da odgovaraju za uništenje i oštećenje tuđe stvari, ali i 

za izazivanje opšte opasnosti, imajući u vidu da je automobil ne samo zapaljen, već i da se to 

desilo u centru grada, na parkingu ispred stambene zgrade, a kako su mediji preneli i u 

neposrednoj blizini nekih javnih objekata, gde je eksplozija izazvana požarom mogla da izazove 

opasnost za živote ljudi ili za imovinu većeg obima. Krivičnim zakonikom su, zavisno od 

vrednosti uništene imovine, za uništenje i oštećenje tuđe stvari, predviđene kazne i do pet 

godina zatvora, a za izazivanje opšte opasnosti, u slučaju da je opasnost izazvana na mestu gde je 

okupljen veći broj ljudi, od jedne do osam godina zatvora i novčana kazna. 

 

 



6 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Novinar dnevnog lista „Danas“, Boban Karović, saslušan je u policiji u postupku po prijavi  

dr Drаgаna Аrsića, bivšeg dirеktоra Zdravstvenog centra  „Studеnicа“ u Krаlјеvu. Ovaj list piše da 

je Аrsić krivičnu prijavu protiv Karovića podneo zbоg širеnjа lаžnih vеsti, a povodom teksta 

„Еvrоpski prоsеk ili lоš rаstvоr“, objavljenog 1. novembra prošle godine. Novinar u spornom 

tekstu istražuje podatke o broju umrlih pаciјеnаtа оdеlјеnja za hеmоdiјаlizu u Zdravstvenom 

centru  „Studеnicа“, u kontekstu odluke direktora te ustanove, da umesto rastvora za dijalizu, 

koji su ranije nabavljani preko Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje, nabavlja druge 

rastvore preko privatne firme. U tekstu se ukazuje da je, prema podacima kraljevačkog Zavoda 

za javno zdravlje, dobijenim po zahtevu za slobodan pristup informacijama od javnog značaja, 

pri približnо istоm brојu pаciјеnаtа, brој umrlih sа četvoro 2008. godine, odnosno šestoro 2009. 

godine, u 2010. godini došao do 22 pаciјеntа, dok je u prvoj polovini 2011. godine umrlо njih 11. 

U tekstu se citira i saopštenje i podaci samog Zdravstvenog centra  „Studеnicа“, shodno kojima je 

u Еvrоpi smrtnоst pаciјеnаtа nа hеmоdiјаlizi 15,6 pоstо, а u Аmеrici 21,7%, dok se u 

krаlјеvаčkој zdrаvstvеnој ustanovi, u čitavom posmatranom periodu, taj broj kretao u rasponu 

od 13,9 do 17,05%. „Danas“ tvrdi da je redakcija, nakon objavljivanja spornog teksta, došla i do 

treće liste sa brојem diјаlizirаnih i umrlih pаciјеnаtа, sadržane u izveštaju Ministarstva zdravlja, 

te da se pоdаci u toj listi bitnо rаzlikuјu оd pоdаtаkа sа prеthоdnе dvе liste. U izveštaju 

Ministarstva zdravlja iz 2011. godine, kako ga citira „Danas“, navodi se da je nakon odluke 

Zdravstvenog centra  „Studеnicа“, koja je doneta tokom 2009. godine, da samostalno, a ne preko 

Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje, nabavlja rastvor za dijalizu, dоlаzilо dо čеšćih 

zаstоја u rаdu аpаrаtа zа diјаlizu, iz razloga što se kоncеntrоvаni rаstvоr niје u pоtpunоsti 

rаstvаrао u vоdi, pа su zаоstаli ‘kristаli’ dоvоdili dо zаpušаvаnjа filtеrа. Do zaključenja ovog 

izveštaja još nije poznato da li je nadležno tužilaštvo odlučilo da pokrene postupak protiv 

novinara. 

 

Članom 343. Krivičnog zakonika predviđeno je da će se lice koje iznošenjem ili pronošenjem 

lažnih vesti ili tvrđenja izazove paniku, ili teže narušavanje javnog reda ili mira, ili osujeti ili 

značajnije omete sprovođenje odluka i mera državnih organa ili organizacija koje vrše javna 

ovlašćenja, kazniti zatvorom od tri meseca do tri godine i novčanom kaznom, a u slučaju kada se 

lažne vesti ili tvrđenja iznose na javnom skupu ili u medijima, zatvorom od šest meseci do pet 

godina. Iako sama okolnost da je neko podneo krivičnu prijavu i da policija po nalogu tužilaštva 

kome je prijava podneta prikuplja određene podatke, još uvek ne znači da će postupak zaista i 

biti pokrenut, sama činjenica da novinaru preti krivični progon, u situaciji u kojoj je izveštavao o 

stvari od nesumnjivog javnog interesa, pozivajući se na dokumente nadležnih organa, konkretno 

kraljevačkog Zavoda za javno zdravlje, dobijene po zahtevu za slobodan pristup informacijama 

od javnog značaja, predstavlja ozbiljan razlog za zabrinutost. Ovo tim pre što je sporni članak 



7 

 

ozbiljan istraživački tekst, koji je čak bio u užem izboru za godišnju Nagradu za istraživačko 

novinarstvo Nezavisnog udruženja novinara Srbije. Isto krivično delo, doduše nešto drugačije 

formulisano, bilo je krajem devedesetih godina zloupotrebljavano u svrhu gušenja slobode 

štampe. Najpoznatiji je slučaj Nebojše Ristića, koji je 1999. godine, kao glavni i odgovorni 

urednik TV Soko iz Soko Banje, osuđen na godinu dana zatvora. U obrazloženju presude pisalo je 

da je kriv što je, kao glavni i odgovorni urednik stanice kojoj je uručeno rešenje Saveznog 

ministarstva za telekomunikacije o prekidu rada, na zgradi svog medija postavio plakat Radija 

„B92“ na kome je pisalo 'Free press - made in Serbia' sa slikom zatvorskih rešetki, kao znakom 

da u Srbiji ne postoji sloboda štampe, pa je isticanjem ovih plakata na javnom mestu, kako je 

zaključio sud, prenosio lažne tvrdnje da u Srbiji sloboda štampe ne postoji. Pokretanje postupka 

protiv Bobana Karovića predstavljalo bi znak povratka Srbije u vreme represije nad novinarima i 

medijima, za koje smo smatrali da je davno prošlo, i ozbiljan udar na slobodu izražavanja u Srbiji 

i pravo novinara da u pitanjima od nesumnjivog javnog značaja, slobodno istražuju pojave, 

prikupljaju informacije o njima, analiziraju ih i objavljuju.  

 

2.2. Prvi osnovni sud osudio je 13. juna, u ponovljenom postupku, Miloša Radisavljevića 

Kimija, jednog od vođa navijača fudbalskog kluba „Partizan“, na 16 meseci zatvora zbog 

ugrožavanja sigurnosti novinarke „B92“, Brankice Stanković. Suđenje je ponovoljeno pošto je 

Apelacioni sud, u postupku po žalbi, raniju presudu Prvog osnovnog suda, kojom je 

Radisavljeviću bila izrečena jedinstvena kazna od godinu i četiri meseca zatvora zbog 

ugrožavanja sigurnosti i nasilničkog ponašanja, potvrdio u delu koji se odnosio na nasilničko 

ponašanje, a ukinuo u delu koji se odnosio na ugrožavanje sigurnosti, našavši da je dokazano 

samo učešće Radisavljevića u vređanju novinarke, ali ne i pretnja smrću. Ovaj slučaj tiče se 

događaja sa fudbalske utakmice Partizan – Šahtjor 2009. godine, kada je sa južne tribine 

stadiona Brankici Stanković skandirano da je otrovna kao zmija, i da će proći kao ubijeni novinar 

Slavko Ćuruvija. Grupa navijača, koju je predvodio Miloš Radisavljević Kimi, dobacivala je i na 

kraju probušila gumenu lutku, koja je predstavljala novinarku. Uvrede, pretnje i performans s 

lutkom, bio je odgovor na ranije emitovani serijal Insajdera „Nemoć države“, čiji je Brankica 

Stanković autor, a u kojem je otkriveno da je policija protiv vođa navijačkih grupa podnela više 

stotina krivičnih prijava, koje nikada nisu procesuirane. Brankica Stanković je od 2009. godine,  

na osnovu procene ugroženosti njene bezbednosti, koju su izvršile nadležne državne službe, pod 

dvadesetčetvoročasovnim policijskim obezbeđenjem. Ona je, kada je na ponovljenom suđenju 

saslušana kao oštećena, rekla da za nju skandiranje „proći ćeš kao Ćuruvija“ u prevodu može da 

znači samo jedno – „ubićemo te“, budući da je u Ćuruviju 1999. godine ispaljeno 17 metaka, a da 

ubice do danas nisu otkrivene. „Ne pridružujem se krivičnom gonjenju zato što ovo nije moj 

privatni problem, niti ja vodim privatni rat protiv bilo koga, ovo je problem države koja mora da 

zaštiti svakog pojedinca. Sud mora da preuzme odgovornost, jer od njihove odluke zavisi da li će 

u ovoj zemlji i dalje postojati sistem koji štiti huligane i kriminalce. Ovaj postupak inicirala je 



8 

 

država odnosno tužilaštvo, a ne ja i ‘B92'“, naglasila je Stankovićeva. Ilija Dražić, advokat Miloša 

Radisavljevića, najavio je žalbu na presudu kojom je njegov branjenik dobio 16 meseci zatvora. 

On je u izjavi za medije kao važan detalj istakao to što je sporna lutka u rukama Radisavljevića 

bila svega 12 sekundi. Miloš Radisavljević tvrdio je na suđenju da je on prekinuo pevanje sporne 

pesme, a za ostale uvrede se izvinio. Inače, Radisavljević je nakon prve presude pobegao iz 

zemlje, a uhapšen je 21. februara u kafiću u centru Skoplja, u Makedoniji, nakon čega je 

isporučen srpskim vlastima.  

 

Slučaj Miloša Radisavljevića jedan je od više slučajeva koji se vode protiv članova i vođa 

navijačkih grupa povodom događaja koji su usledili nakon emitovanja istraživačkog serijala 

Insajder „Nemoć države“ na Televiziji „B92“ 2009. godine. U toj emisiji, Brankica Stanković i tim 

novinara „Insajdera“, na osnovu obimne dokumentacije prikupljene od policije, tužilaštva i 

sudova, bavili su se sudbinom brojnih krivičnih prijava koje je policija podnosila protiv vođa 

navijačkih grupa. Nakon emitovanja, usledila su uvredljiva skandiranja sa tribina na 

košarkaškim i fudbalskim utakmicama, kao i pretnje novinarki preko društvenih mreža na 

Internetu. Na fudbalskoj utakmici Partizan – Šahtjor, u decembru 2009. godine, uvredama sa 

tribina dodata je i pesma, kojom se Brankici Stanković preti da će proći kao ubijeni novinar 

Slavko Ćuruvija, kao i performans sa lutkom, koju su navijači simbolično gazili, šutirali, bacali i 

pokušavali da nabiju na šipke od ograde stadiona, sve u direktnom televizijskom prenosu. 

Brankica Stanković stavljena je zbog pretnji pod dvadesetčetvoročasovno policijsko 

obezbeđenje, pod kojim je već više od dve i po godine. Ono što je, međutim, izazvalo najveće 

kontroverze i ogorčenje novinarskih i medijskih udruženja, nisu toliko pitanja koja se tiču 

konkretne Radisavljevićeve odgovornosti, već dilema Apelacionog suda da li je pevanje pesme 

kojom se novinarki poručuje da će biti ubijena, i gaženje i šutiranje lutke koja tu novinarku 

simbolično predstavlja, čime se pokazuje i mogući način na koji će biti ubijena, pretnja ili tek 

obična uvreda. U konkretnoj ponovljenoj presudi, Prvi osnovni sud u Beogradu ostao je pri 

shvatanju da ovo predstavlja pretnju, ali ostaje da se vidi kakve će odluke sudovi u postupcima 

za ovaj incident dalje donositi, pošto postupak protiv Radisavljevića nije jedini koji se tim 

povodom vodi. Situacija u kojoj jednu istu stvar sami novinari doživljavaju kao ozbiljnu pretnju i 

ograničavajući faktor u svom radu, a sudovi, jednom kao ozbiljnu pretnju, a drugi put tek kao 

običnu uvredu, predstavlja ozbiljnu pretnju po slobodu izražavanja i može uticati na dalji rast 

autocenzure u srpskim medijima.  

 

2.3. Televizija „B92“ saopštila je 20. juna da je primila presudu Apelacionog suda u Beogradu 

kojom je potvrđena ranija odluka Višeg suda u Beogradu, kojom je ova medijska kuća obavezana 

da zbog objavljivanja jednog policijskog saopštenja iz 2008. godine, plati licu koje se u tom 

saopštenju pominje, štetu u iznosu od 350.000 dinara. U saopštenju se navodi da se presudom 

nastavlja sa neprihvatljivom praksom srpskih sudova u sporovima koji se vode povodom 



9 

 

prenošenja informacija iz dokumenata državnih organa, a posebno povodom prenošenja 

informacija iz policijskih saopštenja. Protestu „B92“ povodom ove presude, pridružila su se 

medijska i novinarska udruženja, kao i Pоvеrеnik zа infоrmаciје оd јаvnоg znаčаја i zаštitu 

pоdаtаkа о ličnоsti, Rоdоlјub Šаbić, koji je izjavio da smаtrа nеprihvаtlјivim dа nоvinаri ili mеdiјi 

kојi su kоrеktnо prеnеli sаdržinu sаоpštеnjа ili dоkumеnаtа оrgаnа vlаsti plаćајu kаznе ili 

naknade јеr su timе nаvоdnо pоvrеdili nеčiјu čаst ili uglеd.  

 

U konkretnom slučaju, radilo se o policijskom saopštenju broj 284/08 od 24.9.2008. godine, koje 

je i dan danas dostupno u arhivi saopštenja na Internet prezentaciji MUP-a Srbije, na stranici 

http://www.mup.gov.rs/domino/arh2008.nsf/24sep08mup. Prenoseći saopštenje, „B92“ je 

javio da je policija ušla u trag grupi za koju se osnovano sumnja da je pokušala da ubije V.M. iz 

Raške, te lišila slоbоdе Slаvišu М. (1973) iz Rаškе, Zdravka N. (1977) iz Nоvоg Pаzаrа i Drаgаna 

R. (1979) iz Krаlјеvа. Presuda je doneta po tužbi Zdravka Nićiforovića iz Novog Pazara, koji je u 

postupku tvrdio da su mu prenosom saopštenja povređeni čast i ugled, budući da je krivični 

postupak protiv njega kasnije pravosnažno obustavljen, a da su informacije navedene u 

saopštenju, da je od ranije poznat policiji kao izvršilac najtežih krivičnih dela, preprodaje 

narkotika, ubistva, i krađe vozila, netačne. Članom 82. Zakona o javnom informisanju predviđeno 

je da novinar, odgovorni urednik i pravno lice koje je osnivač javnog glasila, ne odgovaraju za 

štetu ako je neistinita ili nepotpuna informacija verno preneta, između ostalog, i iz dokumenta 

nadležnog državnog organa. Takođe, članom 74. Zakona o javnom informisanju predviđeno je 

da, ako je javno glasilo objavilo da je protiv određenog lica pokrenut krivični postupak, to lice 

ima pravo, kada se postupak okonča, da od odgovornog urednika zahteva da, bez naknade, 

objavi informaciju o pravosnažnom obustavljanju postupka, odbijanju optužbe, odnosno 

oslobađanju od optužbe. U konkretnom slučaju, Zdravko Nićiforović nije se obratio odgovornom 

uredniku TV „B92“ sa zahtevom da objavi informaciju da je krivični postupak protiv njega 

pravosnažno obustavljen. Ova presuda je tipična u smislu da se odnosi na pitanje po kome 

praksa srpskih sudova danas najviše odudara od onoga što predstavlja evropski standard 

slobode izražavanja. Naime, prаksa Еvrоpskоg sudа zа lјudskа prаvа u čitаvоm nizu prеsudа, 

kao što su Bladet Tromsø i Stensaas protiv Norveške od 20.5.1999. godine, ili Colombani protiv 

Francuske od 25.6.2002. godine, zаuzеlа је nеdvоsmislеnо stаnоvištе dа mеdiј i nоvinаri, аkо 

citirајu dоkumеnt nаdlеžnоg оrgаnа, štо МUP u оdnоsu nа kоnkrеtnu stvаr svаkаkо јеstе, nisu 

оbаvеzni dа prоvеrаvајu istinitоst klеvеtničkih i difаmnih citirаnih tvrdnji i nе оdgоvаrајu zа 

njihоvо оbјаvlјivаnjе. Kоnkrеtnо, u pаrаgrаfu 68 prеsudе u prеdmеtu Bladet Tromsø i Stensaas 

protiv Norveške, i pаrаgrаfu 65 prеsudе Colombani protiv Francuske, izričitо је nаvеdеnо dа 

mеdiјi mоrајu imаti prаvо dа sе, kаdа dоprinоsе dеbаti о stvаrimа оd оprаvdаnоg јаvnоg 

intеrеsа, pоuzdајu u sаdržај zvаničnih izvеštаја i sаоpštеnjа, bеz pоtrеbе, pа sаmim tim i bеz 

оbаvеzе, dа vršе nеzаvisnu prоvеru sаdržаја tаkvih zvаničnih izvеštаја i sаоpštеnjа. U svаkоm 

drugоm slučајu, zаklјučuје Еvrоpski sud zа lјudskа prаvа, vitаlnа ulоgа mеdiја, dа rаdе u 

http://www.mup.gov.rs/domino/arh2008.nsf/24sep08mup


10 

 

intеrеsu јаvnоsti, bilа bi ugrоžеnа. Upravo oslanjajući se na ovakvu praksu, srpski Zakon o 

javnom informisanju predvideo je članom 82. odgovornost urednika, novinara i medija za štetu u 

ovakvim slučajevima. U praksi, međutim, srpski sudovi ovu odredbu često ignorišu, što presuda 

u ovom konkretnom slučaju potvrđuje. Posledica je, kako se navodi u saopštenju „B92“, da u 

Srbiji danas gotovo da nema medija koji makar jednom, a neki i više puta, nije plaćao štetu zbog 

prenošenja policijskih saopštenja, istih onih koja se, bez ikakve odgovornosti MUP-a, objavljuju i 

na zvaničnoj Internet prezentaciji tog Ministarstva. U saopštenju se dalje ukazuje i da ovakve 

presude ne mogu biti u interesu ni lica čija se imena navode u neistinitim ili nepotpunim 

policijskim saopštenjima, pošto njihov interes može biti jedino da satisfakciju dobiju od policije, 

ako je već policija pogrešila, a ne od medija koji su se u policiju pouzdali. Takođe, one ne mogu 

biti ni u interesu javnosti, pošto interes javnosti nije da se propusti policije prikrivaju 

sankcionisanjem medija koji samo prenesu saopštenje, a još manje da mediji prećutkuju šta 

policija radi, ne bi li tako smanjili rizik od plaćanja štete zbog nečega što policija nije odradila 

kako treba.  

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA  

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju obrađena je kroz odeljak o slobodi 

izražavanja.  

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1. Centar za zaštitu potrošača „Forum“ iz Niša zatražio je od predsednika Srbije, Tomislava 

Nikolića, da ispuni predizborno obećanje i ukine TV pretplatu. Ideju da se javni servis finansira iz 

budžeta iznela je pre nekoliko meseci Nikolićeva bliska saradnica, šef ekonomskog tima Srpske 

napredne stranke, Jorgovanka Tabaković. Gotovo istovremeno sa zahtevom Centra za zaštitu 

potrošača, dnevni list „Kurir“ objavljuje izjavu Zorana Ivoševića, bivšeg sudije Vrhovnog suda, po 

kome je naplata RTV pretplate neustavna. „Ustav kaže da svi građani mogu mirno da uživaju u 

svojim sredstvima, u koja spada i novac. Ako nam neko uzima novac bez osnova, onda narušava 

član 58 Ustava. Kad bih imao televizor i kad bih ga koristio i gledao RTS, onda bi postojao pravni 

osnov za naplatu, mada ni to nije sasvim pouzdano, jer oni nemaju evidenciju ko ima televizor, a 

ko nema. Ako neko građane tera da plaćaju nešto što ne gledaju, onda im nameće porez na dobit 

koju nemaju i tako narušava njihovo pravo na svojinu nad novcem“, tvrdi Ivošević. Po njemu, 



11 

 

RTV pretplata narušava i član 21. Ustava koji garantuje jednakost svih građana pred zakonom. 

„Kako ćemo biti jednaki ako vi imate a ja nemam televizor, a i vi i ja plaćamo RTV pretplatu?“, 

pita se Ivošević. S druge strane, Меdiјskа оrgаnizаciјa јugоistоčnе Еvrоpе (SЕЕМО), reagujući na 

ovakve predloge i ocene, objavila je saopštenje u kome tvrdi da bi ukidаnjе tеlеviziјskе prеtplаtе 

Rаdiо-tеlеviziјi Srbiје оtvоrilо vrаtа zа pоlitičkо mеšаnjе u rаd i prоgrаm јаvnоg sеrvisа. 

Меđunаrоdnо iskustvо pоkаzuје dа drugi izvоri finаnsirаnjа, nа primеr iz držаvnоg budžеtа i 

pаrlаmеntа, nе mоgu dа gаrаntuјu urеdničku nеzаvisnоst, nаvоdi SЕЕМО i pоdsеćа dа јаvni 

sеrvis „niје držаvni ni pаrtiјski sеrvis." Prеtplаtа је gаrаnciја dа јаvni sеrvis mоžе dа оstаnе 

nеzаvisаn", pоručiо је u sаоpštеnju gеnеrаlni sеkrеtаr SЕЕМО, Оlivеr Vuјоvić. Sličnu ocenu izneo 

je i Prеdrаg Маrkоvić, člаn UО Rаdiо-tеlеviziје Srbiје. On tvrdi da bi ukidаnjеm ТV prеtplаtе i 

prеlаskоm nа pоtpunо finаnsirаnjе iz budžеtа, RТS izgubiо funkciјu јаvnоg sеrvisа. Gеnеrаlni 

dirеktоr RТS-а, Аlеksаndаr Тiјаnić, izјаviо је dа је zа funkciоnisаnjе Јаvnоg sеrvisа nеоphоdnо 

60 miliоnа еvrа gоdišnjе оd prеtplаtе i јоš 23 miliоnа еvrа оd mаrkеtingа. 

 

Žučne rasprave o pretplati pokrenute su kao reakcija na najave da bi RTS mogao intenzivnije da 

krene u prinudnu naplatu dugova po osnovu neplaćene pretplate. Po nekim izveštajima, 

naplativost pretplate pala je ispod 40%. Podsetimo, Zakonom o radiodifuziji predviđeno je da se 

delatnosti ustanova javnog radiodifuznog servisa koje se odnose na ostvarivanje opšteg interesa 

finansiraju iz radio-televizijske pretplate. Obavezu plaćanja radio-televizijske pretplate imaju 

vlasnici radio i TV prijemnika.  U navedenom smislu, RTV pretplata nije naknada koja se plaća za 

uslugu, kako pogrešno tumači sudija Ivošević, već način finansiranja javnog interesa utvrđenog 

zakonom, i to način finansiranja koji je gotovo univerzalan, odnosno opšti, budući da po 

istraživanjima Republičkog zavoda za statistiku o upotrebi informaciono-komunikacionih 

tehnologija iz 2011. godine, 98,9% domaćinstava u Srbiji poseduje TV. Mnogo važniji problemi 

sa RTV pretplatom i finansiranjem ustanova javnog servisa, koji se, međutim, često zanemaruju, 

jesu pitanja racionalnosti poslovanja ovih ustanova i generalno usklađenosti načina njihovog 

finansiranja sa pravilima koja se tiču kontrole državne pomoći. Podsećamo da su se i prilikom 

pisanja Medijske strategije, usvojene septembra prošle godine, najozbiljnije primedbe Evropske 

komisije koje su se ticale njenog sadržaja, odnosile upravo na neusklađenost teksta Strategije sa 

Komunikacijom Evropske komisije o primeni pravila o kontroli državne pomoći na javne 

radiodifuzne servise (Communication from the Commission on the Application of State Aid Rules 

to Public Service Broadcasting) iz 2009. godine. U Komunikaciji se navodi da javni radiodifuzni 

servisi nisu uporedivi sa javnim uslugama u bilo kom drugom sektoru. Ne postoji nijedna druga 

usluga, istovremeno dostupna najvećem delu populacije, koja pruža toliko informacija i sadržaja, 

te na taj nači utiče na pojedince i javno mnjenje. Radiodifuzija je za znatan deo stanovništva 

najvažniji izvor informacija, i kao takva obogaćuje javnu debatu i obezbeđuje uključivanje 

građana u javni život. U tom kontekstu, nezavisnost radiodifuzije je od ključne važnosti za 

ostvarivanje slobode izražavanja. Povrh svega, bez obzira na način na koji se javni servis 



12 

 

finansira, iz budžeta ili RTV pretplatom, državnim finansijskim injekcijama ili otpisom dugova, 

svaka takva mera predstavlja državnu pomoć, koja je, ako narušava ili preti da naruši 

konkurenciju na tržištu, propisima o kontroli državne pomoći, po pravilu, zabranjena. Citirana 

Komunikacija Evropske komisije o primeni o pravila o kontroli državne pomoći na javne 

radiodifuzne servise definiše uslove pod kojima državna pomoć javnim radiodifuznim servisima 

uopšte može da bude dozvoljena. Jedan od tih uslova je da okvir onoga što čini javni servis bude 

precizno definisan, na način koji će omogućiti da se za svaku pojedinačnu aktivnost ustanove 

kojoj je uloga javnog servisa poverena odgovori da li je u okvirima te uloge ili van nje. Dalje, 

uloga javnog servisa ne samo da mora biti precizno definisana i poverena zvaničnim, 

obavezujućim aktom, već i njeno vršenje mora biti transparentno i delotvorno nadzirano, 

posebno i u odnosu na kvalitet usluge. Zahtevi transparentnosti državne pomoći nameću i 

neophodnost knjigovodstvenog razdvajanja onoga što ustanova kojoj je uloga javnog servisa 

poverena radi u okviru svog mandata pružanja javnog servisa, i njenih drugih aktivnosti koje su 

van tog okvira. Takođe, neophodno je da državna pomoć ne premašuje stvarnu cenu usluge, 

odnosno, da se ustanove kojima je uloga javnog servisa poverena ne preplaćuju, posebno 

uzimajući u obzir i komercijalne prihode koje ostvaruju. Neophodni su i finansijski mehanizmi 

kojima bi se sve to delotvorno kontrolisalo. Na kraju, neophodno je i sprečiti aktivnosti ustanova 

kojima je uloga javnog servisa poverena, kojima bi se narušavala konkurencija, kao što su 

dampinške cene oglasnog prostora i slično. U navedenom smislu, problem RTV pretplate nije u 

odsustvu pravnog osnova ili u narušavanju jednakosti građana njenim naplaćivanjem. Problem 

je što mandat javnog servisa nije precizno definisan, što način na koji ustanove javnog servisa u 

Srbiji taj mandat vrše nije ni transparentan, ni delotvorno nadziran, što ne postoji zaštita od 

subvencionisanja komercijalnih aktivnosti ustanova javnog servisa novcem namenjenim za 

funkciju javnog servisa, što ne znamo cenu usluge javnog servisa, pa tako ne znamo ni da li se on 

preplaćuje, i što smo lišeni mehanizama kontrole kojima bi se sprečavalo da ustanove javnog 

servisa svoj specifični položaj na tržištu zloupotrebljavaju. Pukim prelaskom na finansiranje iz 

budžeta, umesto finansiranja iz RTV pretplate, nijedan od ovih problema ne bi bio rešen. S druge 

strane, bez jasne definicije mandata, nadzora nad njegovim ostvarivanjem i transparentnih 

finansija, gаrаncije urеdničke nеzаvisnоsti ustanova javnog servisa i inače ostaju pre 

deklarativne, nego stvarne. 

 

3.  Zakon o kontroli državne pomoći 

 

Nоvinskе аgеnciје „Bеtа“ i „FоNеt“ zаtrаžilе su оd Kоmisiје zа kоntrоlu držаvnе pоmоći dа ispitа 

svаku držаvnu pоmоć koju je Јavno preduzeće Novinska agencija „Таnјug“ dobilo u prоtеklе dvе 

gоdinе. „Bеtа“ i „FоNеt“ smatraju dа sе tоm pоmоći nаrušаvа slоbоdnа kоnkurеnciја nа tržištu, 

štо је u suprоtnоsti s dоmаćim zаkоnimа i mеđunаrоdnim dоkumеntimа. Dvе privаtnе аgеnciје 

zаhtеvајu оd Kоmisiје dа ispitа dа li је držаvnа pоmоć „Таnјugu“ dоdеlјеnа u sklаdu sа zаkоnоm, 



13 

 

dа li је tа pоmоć bilа dоzvоlјеnа, te аkо nije bilа dоzvоlјеnа, zаhtеvајu određivanje mera koje bi 

podrazumevale i vrаćаnjе nеdоzvоlјеnе držаvnе pоmоći. U zаhtеvu „Bеtе“ i „FоNеtа“ nаvеdеn је 

i pоdаtаk Мinistаrstvа kulturе dа је u 2010. gоdini „Таnјugu“ iz budžеtа dоdеlјеnа pоmоć оd 

216.715.500 dinаrа.  

 

Zakon o kontroli državne pomoći usvojen je 2009. godine. Njegov cilj je da obezbedi slobodnu 

konkurenciju na tržištu, kao i transparentnost u dodeli državne pomoći. Po Zakonu, državna 

pomoć je svaki stvarni ili potencijalni javni rashod ili umanjeno ostvarenje javnog prihoda, kojim 

korisnik državne pomoći stiče povoljniji položaj na tržištu u odnosu na konkurente, čime se 

narušava ili postoji opasnost od narušavanja konkurencije na tržištu. Zakon kaže da je svaka 

državna pomoć koja narušava ili preti da naruši konkurenciju na tržištu, nedozvoljena. Izuzetno, 

dozvoljena je državna pomoć koja je socijalnog karaktera, a dodeljuje se individualnim 

potrošačima bez diskriminacije u odnosu na poreklo robe, odnosno proizvoda, koji čine 

konkretnu pomoć, kao i pomoć koja se dodeljuje radi otklanjanja šteta prouzrokovanih 

prirodnim nepogodama ili drugim vanrednim situacijama. Takođe izuzetno, može biti 

dozvoljena i državna pomoć koja se dodeljuje radi unapređenja ekonomskog razvoja područja 

Srbije sa izuzetno niskim životnim standardom ili sa visokom stopom nezaposlenosti, radi 

otklanjanja ozbiljnog poremećaja u privredi ili izvođenja određenog projekta od posebnog 

značaja za Republiku, za unapređenje razvoja određenih privrednih delatnosti ili određenih 

privrednih područja u Srbiji, ukoliko se time ozbiljno ne narušava, niti postoji pretnja ozbiljnim 

narušavanjem konkurencije na tržištu, kao i za unapređenje zaštite i očuvanja kulturnog nasleđa. 

Zakonom je predviđeno da kontrolu državne pomoći vrši Komisija koju obrazuje vlada. Zahtev 

Komisiji za pokretanje postupka naknadne kontrole, po Zakonu, može podneti svako lice koje 

ima pravni interes, te u tom smislu „Bеta“ i „FоNеt“ svakako jesu legitimisani da podnesu zahtev 

za naknadnu kontrolu državne pomoći dodeljene njihovom konkurentu na tržištu, novinskoj 

agenciji u državnom vlasništvu – „Tanjug“. Ako Komisija u postupku naknadne kontrole utvrdi 

nepravilnosti, ona donosi zaključak sa predlogom mera i rokom za otklanjanje nepravilnosti. U 

slučaju nepostupanja po zaključku, Komisija je ovlašćena da donese rešenje kojim nalaže 

povraćaj dodeljenog iznosa državne pomoći. Problemi u finansiranju „Tanjuga“ gotovo su 

identični onima navedenim u prethodnom delu ovog izveštaja, koji se odnosi na implementaciju 

Zakona o radiodifuziji, te posebno na pitanje RTV pretplate. Okvir poslova od javnog interesa 

poverenih državnoj agenciji, neprecizno je definisan. Ne postoji transparentan nadzor nad 

poslovanjem „Tanjuga“, ne postoji zaštita od subvencionisanja komercijalnih aktivnosti novcem 

namenjenim za obavljanje poslova od javnog interesa. Ne zna se cena poslova od javnog interesa 

koje „Tanjug“ obavlja, pa tako ni da li država ovu agenciju preplaćuje. Postupak naknadne 

kontrole državne pomoći dodeljene „Tanjugu“, ukoliko bi Komisija našla da ima mesta vođenju 

postupka, bio bi prvi postupak naknadne kontrole državne pomoći u medijskom sektoru u Srbiji. 

 



14 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA 

 

Skupština Srbije u novom sazivu, konstituisana 31. maja, nije zasedala tokom juna, tako da 

nijedan novi propis od značaja za medijski sektor nije u njoj raspravljan. Krajem juna, međutim, 

v. d. prеdsеdnikа Srpskе nаprеdnе strаnkе, Аlеksаndar Vučić, najavio je dа ćе ukidаnjе 

rеstriktivnоg Zаkоnа о javnom infоrmisаnju biti јеdаn оd priоritеtа njеgоvе strаnkе u nоvој 

vlаdi. Vučić je izjavio zа „Pоlitiku“ dа su mеdiјskе slоbоdе u Srbiјi јеdnа оd klјučnih stvаri nа 

kојimа ćе insistirаti. „Zа nаs је bitnо dа pоstојi slоbоdа štаmpе. То је јеdаn оd pеt nаših 

priоritеtа, оd kојih nеćеmо оdustаti. Оni pоdrаzumеvајu dоbiјаnjе dаtumа zа оtpоčinjаnjе 

prеgоvоrа sа ЕU, bоrbu prоtiv kоrupciје, rеšаvаnjе budžеtskih prоblеmа nа prihоdnој i nа 

rаshоdnој strаni, zаtim, sprоvоđеnjе principа prаvnе držаvе, оdnоsnо gаrаntоvаnjе prаvа 

nаciоnаlnih mаnjinа i slоbоdе štаmpе u Srbiјi, kао i nаprеdаk pоlјоprivrеdе“, kаžе Vučić. On nije 

žеlеo dа nаvоdi dеtаlје i rоkоvе dо kаdа ćе mеdiјski zаkоn biti prоmеnjеn. Pоtprеdsеdnicа 

Nеzаvisnоg udružеnjа nоvinаrа Srbiје, Јеlkа Јоvаnоvić, izjavila je da udružеnjа imајu primеdbе 

nа pоstојеći zаkоn i da NUNS imа prеdlоgе štа i kаkо trеbа dа budе rеgulisаnо, аli i dоdаla dа је 

nеоzbilјnо najavljivati ukidаnjе zаkоnа, zаtо štо mеdiјskа rеgulаtivа mоrа dа pоstојi. Ona je 

dodala i da se više ne mоžе gоvоriti о rеstriktivnim оdrеdbаmа оvоg zаkоnа, јеr оnе nisu nа 

snаzi, pоštо su svе оbоrеnе nа Ustаvnоm sudu. Pоtprеdsеdnik Udružеnjа nоvinаrа Srbiје, Pеtаr 

Јеrеmić, izjavio je dа је оhrаbrеn izјаvоm lidеrа SNS-а i оčеkuје dа ćе Nаrоdnа skupštinа spоrni 

zаkоn ubrzо dа stаvi vаn snаgе. „Bili smо priјаtnо iznеnаđеni štо SNS niје ni glаsао zа nеustаvnе 

izmеnе Zаkоnа о јаvnоm infоrmisаnju prе tri gоdinе“, izjavio je Jeremić i dodao da ono štо trаže 

i UNS i mеdiјskа kоаliciја, јеstе dа nоvа vlаdа pоčnе sа sprоvоđеnjеm аkciоnоg plаnа iz Меdiјskе 

strаtеgiје i izmеnоm i оstаlih zаkоnа kојi su prеdviđеni tim plаnоm, kao i da se prilikоm izrаdе 

medijskih zаkоnа kоnsultuјu nоvinаrskа i mеdiјskа udružеnjа.  

 

O legendi o tome da je u Srbiji nekada postojao zakon o štampi koji se sastojao od jednog jedinog 

člana u kome je pisalo da je štampa slobodna, o njenoj popularnosti i shvatanju da medijski 

zakoni dalje od toga ne bi trebalo ni da idu, pisao je profesor Vladimir Vodinelić u članku 

„Novinarski kodeksi i pravo medija u Srbiji: Nedovoljno samodefinisanje“, objavljenom u 

Pravnim zapisima, časopisu Pravnog fakulteta Univerziteta Union u Beogradu, broj 1/2012 (vidi: 

http://www.pravnifakultet.rs/images/2012/Zapisi-1-

2012/Vladimir_V._Vodinelic_NOVINARSKI_KODEKSI_I_PRAVO_MEDIJA_U_SRBIJI.pdf). 

Popularnost ove legende i njeno rasprostranjeno zagovaranje, po profesoru Vodineliću, „svedoči 

o tome da mnogi ne shvataju ozbiljno, ni slobodu izražavanja, ni druge vrednosti koje mogu biti 

u sukobu s tom slobodom“. On dalje ukazuje da zakon mora da obezbedi i propiše ponašanje 

koje znači poštovanje zajemčene slobode, da zabrani sve ono čime se ta sloboda nedopušteno 

povređuje, kao i da razradi mehanizme zaštite u slučaju povrede te slobode. Medijskom 

strategijom jeste propisano utvrđivanje predloga zakona kojim se reguliše oblast javnog 

http://www.pravnifakultet.rs/images/2012/Zapisi-1-2012/Vladimir_V._Vodinelic_NOVINARSKI_KODEKSI_I_PRAVO_MEDIJA_U_SRBIJI.pdf
http://www.pravnifakultet.rs/images/2012/Zapisi-1-2012/Vladimir_V._Vodinelic_NOVINARSKI_KODEKSI_I_PRAVO_MEDIJA_U_SRBIJI.pdf


15 

 

informisanja, dakle ne samo ukidanje starog zakona, već i donošenje novog. Taj zakon, pre svega, 

trebalo bi da definiše javni interes u medijskoj sferi, da obezbedi javnost medijskog vlasništva i 

mehanizme za sprečavanje nedozvoljenih medijskih koncentracija, ali i da devet godina nakon 

usvajanja važećeg zakona iz 2003. godine, potvrdi opredeljenje Republike Srbije da u zaštiti 

slobode izražavanja dostiže i dostigne standarde postavljene članom 10. Еvrоpskе kоnvеnciје zа 

zаštitu lјudskih prаvа i оsnоvnih slоbоdа i praksom Evropskog suda za ljudska prava u njegovoj 

primeni. Zato smatramo da ne bi bilo dobro da predstavnici nove vladajuće većine u Srbiji, kada 

govore o ukidаnju Zаkоnа о infоrmisаnju, misle na potpunu deregulaciju, već da treba da rade na 

donošenju novih propisa, u procesu u kome medijska i novinarska udruženja s pravom i traže i 

očekuju da značajno participiraju. 

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH 

 ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

REGULATORNA TELA 

 

1. Republička radiodifuzna agencija (RRA)  

 

1.1. Rеpubličkа rаdiоdifuznа аgеnciја pokrenula je postupak protiv Теlеviziје „B92“ i 

Теlеviziје „Prvа“, zbоg еmitоvаnjа rеklаmе Držаvnе lutriје Srbiје, u kојој sе, po mišljenju 

Agencije, аludirа nа grupni sеks. „Prеmа Zаkоnu о оglаšаvаnju, protiv еmitеra ćе biti podnete 

priјаvе za privrеdni prеstup i prеkršајnе priјаvе, аkо nаkоn njihоvоg оbrаzlоžеnjа utvrdimо dа 

је dоšlо dо povrede zakona. Nајvаžniје је dа sе prеkinе еmitоvаnjе skаndаlоznоg sаdržаја, а zа 

tаkvu оdluku pоtrеbnо је dа sе člаnоvi Sаvеtа usаglаsе“, izjavio je Goran Kаrаdžić, zаmеnik 

prеdsеdnikа Sаvеtа RRА. 

 

Zakonom o oglašavanju predviđeno je da Rеpubličkа rаdiоdifuznа аgеnciја vrši nadzor nad 

primenom odredaba tog zakona kojima se uređuje oglašavanje putem televizijskih i radio 

programa i da donosi bliža pravila o oglašavanju i sponzorstvu na televiziji i radiju. U ranijim 

izveštajima pisali smo o tome kako je jedan od ključnih problema nadzora upravo činjenica da 

RRA nikada nije donela bliža pravila o oglašavanju i sponzorstvu na televiziji i radiju. Zakonom o 

oglašavanju predviđeno je da oglasna poruka ne može da sadrži izjave ili vizuelno predstavljanje 

kojima se izaziva asocijacija koja se u okolnostima konkretnog slučaja može smatrati 

nepristojnom, a naročito s obzirom na sadržaj oglasne poruke, način i sredstva oglašavanja, 

senzibilitet lica kojima je upućena, kao i vrstu oglašivača, aktivnosti, proizvoda ili usluge koja se 



16 

 

oglašava. U konkretnom slučaju, ne postoji „vizuelno predstavljanje“ kojim se izaziva asocijacija 

koja se može smatrati nepristojnom, Postoji, međutim, izjava koja se može shvatiti kao aluzija na 

grupni seks. Imajući u vidu da su seksualne aluzije kao opšte mesto i više nego često korišćene u 

marketingu, postavlja se pitanje kako će RRA, ali i sudovi, ukoliko do podnošenja zahteva za 

pokretanje sudskih postupaka bude došlo, ceniti da li se predmetna oglasna poruka može 

smatrati nepristojnom shodno okolnostima konkretnog slučaja, a posebno s obzirom na njen 

sadržaj, način i sredstva oglašavanja, senzibilitet lica kojima je upućena, kao i vrstu oglašivača, 

aktivnosti, proizvoda ili usluge koja se oglašava, odnosno, u konkretnom slučaju, usluga 

sportskog on-line klađenja. Opravdan je strah da RRA i sudovi ne raspolažu instrumentima za 

balansiranu ocenu pristojnosti, odnosno nepristojnosti, a o tome svedoči i činjenica da je ovo 

prvi put od usvajanja Zakona o oglašavanju da se ovakvo pitanje povodom oglašavanja na 

televiziji uopšte postavlja. To pitanje niko nije postavljao ni povodom daleko eksplicitnijih 

„vizuelnih predstavljanja“ kojima se izazivaju nepristojne asocijacije, npr. za oglašavanje 

sladoleda. Upravo zato, neophodno je da RRA napokon donese bliža pravila o oglašavanju i 

sponzorstvu na televiziji i radiju, kako bi se izbegla opasnost da se postupci iniciraju arbitrarno, 

a nekad čak i kao rezultat pritisaka različitih centara moći. Čini se, naime, da primedbe povodom 

konkretne reklamne poruke treba posmatrati u širem kontekstu regulacije igara na sreću. 

Naime, još od usvajanja Zakona o igrama na sreću iz 2004. godine, u Srbiji pravo na priređivanje 

igara na sreću putem Interneta ima isključivo Državna lutrija Srbije, koja može, uz prethodnu 

saglasnost vlade, da angažuje operatore radi organizovanja takvih igara. Ova pravila su nešto 

liberalizovana novim Zakonom o igrama na sreću iz 2011. godine. Do nedavno, na štetu budžeta i 

omogućavajući enormno odlivanje novca iz Srbije, Državna lutrija Srbije nije koristila svoje 

monopolsko pravo na priređivanje igara na sreću putem Interneta. Projekat sa jednim od 

najvećih svetskih operatora on-line klađenja, Sportingbet, koji je oglašavan spornom reklamnom 

porukom, predstavlja pokušaj da Državna lutrija Srbije uđe na tržište on-line klađenja, te je u 

tom smislu, u odsustvu dovoljno jasne regulacije oglašavanja na televiziji, reakcije na reklamnu 

poruku moguće posmatrati i kao pokušaj konkurencije da, kroz pritisak na RRA, utiče na 

televizije da odustanu od oglašavanja usluge, čime bi se uticalo i na obim njenog korišćenja.   

 

2.  Savet za štampu 

 

Komisiji za žalbe Saveta za štampu, od septembra 2011. do kraja juna ove godine, podneto je 25 

žalbi na tekstove koji su objavljeni u štampanim medijima. Kako je saopšteno na konferenciji za 

novinare održanoj 28. juna, Komisija je rešila 14 slučajeva, 4 slučaja se nalaze u proceduri, a 

ostali nisu ispunjavali uslove da Komisija o njima odlučuje. Od rešenih slučajeva, u četiri je 

doneta odluka da je prekršen Kodeks novinara, a u svim tim slučajevima reč je o dnevnim 

novinama „Press“. U ostalim slučajevima, Komisija je našla da Kodeks nije bio prekršen. Od 14 

rešenih žalbi, po četiri su bile podnete protiv „Večernjih novosti“ i „Pressa“, tri protiv „Politike“, i 



17 

 

po jedna protiv „NIN“-a, „Blica“ i „Vremena“. Četiri žalbe po kojima je postupak još u toku, 

podnete su protiv „Blica“, „Pressa“, lista „Alo!“ i „Večernjih novosti“.  

 

Istog, 28. juna, Komisija je donela još dve odluke – jednu, kojom je, postupajući po žalbi pesnika 

Blagoja Bakovića, našla da „Blic“, „Alo!“ i „Press“, objavljivanjem tekstova „Direktoru se svidela 

knjiga o Noletu koja poziva na klađenje“, „Kad porastem kladiću se na Noleta!?“ i „Deco, dajte sve 

pare na Noleta“, nisu prekršili odredbe Kodeksa novinara Srbije, uz izdvojeno mišljenje člana 

Komisije da je Kodeks ipak prekršen objavljivanjem senzacionalističkih naslova koji ne 

odgovaraju sadržaju tekstova, i drugu, kojom je, postupajući po žalbi urednika antikorupcijskog 

portala „Pištaljka“, Vladimira Radomirovića, našla da su „Večernje novosti“ prekršile Kodeks 

novinara Srbije time što su u tekstu „U razvojnoj banci Vojvodine prećutali prljave pare?!“, 

objavljenom 13.6.2012. u on-line izdanju, odnosno 14.6.2012. u štampanom izdanju, zanemarile 

obavezu novinara i urednika da poštuju autorska prava i navedu izvor kada informaciju 

reprodukuju iz drugog izvora. Ono što može posebno da doprinose rastu ugleda Komisije, jeste 

činjenica da je obe odluke donete 28. juna, donela u roku kraćem od mesec dana od objavljivanja 

spornih tekstova. U tom roku redovni sud ne bi stigao ni da zakaže prvo ročište, a kamoli i da ga 

održi, te tako, uzimajući ekspeditivnost postupka u obzir, Komisija za žalbe Saveta za štampu 

postaje neuporedivo povoljnija opcija onima koji traže moralnu satisfakciju, u odnosu na redovni 

sud. 

 

DRŽAVNI ORGANI  

 

3. Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva 

 

U prošlomesečnom monitoring izveštaju pisali smo o kašnjenju Ministarstva kulture, 

informisanja i informacionog društva sa objavljivanjem rezultata kоnkursa zа sufinаnsirаnjе 

medijskih prоjеkаtа u 2012. gоdini. Naime, pet konkursa za sufinаnsirаnjе prоjеkаtа raspisano 

je još 1. novembra prošle godine, a rok za podnošenje prijava istekao je 1. decembra 2011. Tek 

nakon što je 4. maja objavljeno zajedničko saopštenje medijskih i novinarskih udruženja, koja su 

od Ministarstva tražila informacije o sudbini kоnkursa, Ministarstvo je 8. maja donelo i objavilo 

rešenja о rаspоdеli srеdstаvа na tri od pet rаspisаnih kоnkursa. Za preostala dva konkursa, za 

sufinаnsirаnjе prоjеkаtа – prоgrаmа iz оblаsti jаvnоg infоrmisаnjа i zа sufinаnsirаnjе prоjеkаtа 

– prоgrаmа u оblаsti jаvnоg infоrmisаnjа nа jеzicimа nаciоnаlnih mаnjinа, rešenja о rаspоdеli 

srеdstаvа doneta su 15. maja i objavljena na sajtu Ministarstva 18. maja, da bi nakon samo dva 

sata bila povučena bez ikakvog obrazloženja. U junu je, međutim, objavljeno potpuno novo 

rešenje, navodno doneto 19. juna, koje sadrži potpuno drugačije rezultate konkursa. Konkretno, 

čak 11 podnosilaca projekata koji su po rešenju od 15. maja, koje je brže bolje uklonjeno sa sajta 



18 

 

Ministarstva, dobili gotovo 6 miliona dinara, u novom rešenju od 19. juna nalaze se na spisku 

podnosilaca kojima sredstva nisu odobrena. Istovremeno, 25 podnosilaca koji po rešenju od 15. 

maja nisu bili među dobitnicima sredstava, novim rešenjem od 19. juna dobili su nešto preko 6 

miliona dinara. Pored ovoga, u jednom slučaju je podnosilac koji je u oba rešenja na spisku 

dobitnika, novim rešenjem dobio gotovo pola miliona dinara više nego u starom. Ministarstvo 

kulture nije dalo nikakvo objašnjenje o tome šta se zapravo dogodilo i zašto se rezultati u dva 

objavljena rešenja u toj meri razlikuju. 

 

4.  Pоvеrеnik zа infоrmаciје оd јаvnоg znаčаја i zаštitu pоdаtаkа о ličnоsti  

 

Pоvеrеnik zа infоrmаciје оd јаvnоg znаčаја i zаštitu pоdаtаkа о ličnоsti pоtvrdiо је u saopštenju 

objavljenom 4. juna, dа je prеkо оvlаšćеnih licа otpočeo sa sprovođenjem nаdzоra nаd 

primеnоm Zаkоnа о zаštiti pоdаtаkа о ličnоsti kоd оpеrаtоrа mоbilnе tеlеfоniје u Srbiјi. On je 

izjavio da je akciјa vеlikоg оbimа, da је zаpоčеtа u mаrtu оvе gоdinе i da je јоš uvеk u tоku, kao i 

da će o rеzultаtimа akcije, pоštо ona budе оkоnčаnа, оbаvеstiti i nаdlеžne i јаvnоst. Akcija 

obuhvata sve оpеrаtоrе mоbilnе tеlеfоniје, kao i operatore fiksne telefonije sa bežičnim 

pristupom. Prеdmеt nаdzоrа niје klаsičnо prisluškivаnjе, vеć pristup zаdržаnim pоdаcimа о 

kоmunikаciјi, tzv. logovima poziva, pоdаcimа o tome kо je, s kim, kаdа, kоlikо dugо, оdаklе, i 

kојim srеdstvоm kоmunicirаo. Pоvеrеnik stојi nа stаnоvištu dа sе i nа оbrаdu оvih pоdаtаkа 

оdnоsi ustavna gаrаnciја nepovredivosti komunikacija, što je, u krajnjoj liniji, i pozicija Ustavnog 

suda, potvrđena nedavnom odlukom о nеustаvnоsti оdrеđеnih оdrеdaba Zаkоnа о 

Vојnоbеzbеdnоsnој аgеnciјi i Vојnооbаvеštајnој аgеnciјi. I pre okončanja nadzora, Pоvеrеnik je 

mogao da saopšti dа је brој slučајеvа pristupа zаdržаnim pоdаcimа bеz nаlоgа sudа vеоmа 

vеliki. 

 

Zakonom o elektronskim komunikacijama propisano je da su operatori dužni da zadrže podatke 

o elektronskim komunikacijama koji se odnose na izvor i odredište komunikacije, njen početak, 

trajanje i završetak, vrstu komunikacije, korišćenu opremu, te lokaciju korišćene mobilne 

opreme. Ovi podaci zadržavaju se za potrebe sprovođenja istrage, otkrivanja krivičnih dela i 

vođenja krivičnog postupka, u skladu sa zakonom kojim se uređuje krivični postupak, kao i za 

potrebe zaštite nacionalne i javne bezbednosti Republike Srbije, u skladu sa zakonima kojima se 

uređuje rad službi bezbednosti Republike Srbije i rad organa unutrašnjih poslova. Kako je 

zakonima kojima se uređuje rad službi bezbednosti propisano da o tome odlučuju i direktori 

službi, a ne samo sud, kako to nalaže Ustav Republike Srbije, Poverenik je podnosio i inicijative 

za ocenu ustavnosti, kako samog Zakona o elektronskim komunikacijama, tako i zakona koji se 

neposredno odnose na rad službi bezbednosti. Ono zbog čega je ovo pitanje izuzetno značajno za 

novinare i medije, jeste činjenica da pristup zadržanim podacima obesmišljava zaštitu 



19 

 

novinarskih izvora. Naime, Zakonom o javnom informisanju predviđeno je da novinar nije dužan 

da otkrije podatke u vezi sa izvorom informacije, osim ako se podaci odnose na krivično delo, 

odnosno učinioca krivičnog dela, za koje je zaprećena kazna zatvora od najmanje pet godina. 

Nekontrolisan, ili nedovoljno kontrolisan pristup zadržanim podacima, odnosno logovima 

poziva, koji sadrže podatke o tome s kim, kаdа, kоlikо dugо, оdаklе, i kојim srеdstvоm je novinar 

komunicirao, čini da pravo novinara da štiti svoj izvor ostaje samo deklarativno i da se lako 

zaobilazi. Posledice koje to može imati po slobodu izražavanja, izlišno je obrazlagati.  

 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

5. Organizacija muzičkih autora srbije – Sokoj 

 

Nova Таrifa nаknаdа kоје nаplаćuје Sоkој pо оsnоvu еmitоvаnjа muzičkih dеlа nа rаdiо i 

tеlеviziјskim stаnicаmа, koja je stupila na pravnu snagu početkom 2012. godine, a koju је 

оdrеdiо Uprаvni оdbоr Sоkоја, budući da pregovori sa ANEM-om, kao reprezentativnim 

udruženjem korisnika nisu urodili plodom, pоdrаzumеvа drаstičnо i višеstrukо pоvеćаnjе 

iznоsа minimаlnih nаknаdа za korišćenje muzičkih dela. Žestoke kritike koje je Tarifa doživela u 

javnosti, rezultirale su time da je Sokoj ušao u nove pregovore sa ANEM-om, оvoga puta o 

pоpustima nа Tarifom utvrđеnе iznоsе minimаlnе nаknаdе. Tokom trajanja pregovora, Sokoj 

stanicama nije ispostavljao fakture. Krajem juna, međutim, stanice su počele da dobijaju račune 

za januar i februar, obračunate sa manjim popustima od onih o kojima se pregovaralo, iako su 

pregovori formalno još uvek trajali i iako nijedna strana nije saopštila da ih je prekinula. ANEM 

se obratio Zavodu za intelektualnu svojinu sa zahtevom da izvrši nadzor nad radom Sokoja na taj 

način što će utvrditi šta je dovelo do fakturisanja po iznosima u koje nisu uračunati popusti koje 

je, po saznanjima ANEM-a, Upravni odbor Sokoja već odobrio. 

 

Po novoj Tarifi Sokoja, prosečan iznos naknada koje duguju radio i televizijske stanice, a koje se 

određuju u procentualnom iznosu od prihoda svake pojedinačne stanice, poskupeo je za 6,67% 

za televiziju, odnosno 16,67% za radio. Оvо, mеđutim, niје i nајvеći prоblеm nove Tarife. Kod 

minimalnih iznosa naknada, kоје fаktički plаćа tri čеtvrtinе rаdiо i tеlеviziјskih stаnicа u Srbiјi, 

pоskupljenje je drаstičnо više. Dоk је pо prеthоdnо vаžеćој Tаrifi nаknаdа, minimаlni iznos 

naknadе za iskorišćavanje аutоrskih muzičkih dеlа nа tеlеviziјi iznоsiо 9.000 dinаrа nа 

mеsеčnоm nivоu, pо nоvој, za tеlеviziјu, ovaj iznos krеćе sе u rаspоnu оd 15.400,00 dо 66.000, 

dinаrа, zаvisnо оd brоја stаnоvnikа u zоni pоkrivаnjа i rаzviјеnоsti pоdručја u kоmе tеlеviziја 

еmituје program, štо prеdstаvlја pоskuplјеnjе u rаspоnu оd 71,11% dо čаk 633,33%, оdnоsnо u 

prоsеku, čаk 352,22%. Kod radio stanica stvari stoje još gore, budući da se minimаlni iznos 

naknadе, umesto dosadašnjih 6.300 dinаrа mеsеčnо, krеćе u rаspоnu оd 15.400,00 dо 66.000, 



20 

 

dinаrа, čime su nаknаdе pоskupеlе izmеđu 144,44% i 947,62%, оdnоsnо u prоsеku, čаk 

546,03%. Po informacijama koje su tokom pregovora dostavljane ANEM-u, Uprаvni оdbоr 

Sokoja je još 10. mаја 2012. gоdinе prihvаtiо da odobri popuste na minimalnu naknadu dо 45%. 

Таkоđе, prihvаtiо је i dа tаkvi pоpusti nе isklјučuјu primеnu pоpustа od 10% zа rеdоvnо 

plаćаnjе, već predviđenog tarifom, kао ni kоеficiјеntе u оdnоsu nа rаzviјеnоst rеgiоnа u kоmе sе 

stanica nаlаzi. Upravni odbor Sоkојa је pоtvrdiо dа sе svi оvi pоpusti kumulаtivnо primеnjuјu dо 

ukupnоg nivоа оd 75% u оdnоsu nа vаžеću Tаrifu nаknаdа. Računima koje je Sokoj ispostavio 

krajem juna, na primeru stanica u malim mestima u nerazvijenim područjima na jugu ili na 

istoku Srbije, umesto da te stanice budu dovedene u situaciju da akumuliraju popuste po 

različitim osnovima do najmanjeg iznosa naknade od 5.500,00 dinara mesečno, fakturisano im je 

15.400,00 dinara, uz opciju da se dug smatra izmirenim uplatom od 12.320,00 u jednom kraćem 

vremenskom periodu. Odgovor na pitanje kako je uopšte došlo do toga da Sokoj fakturiše po 

iznosima višim od onih koje je Upravni odbor te organizacije odobrio, kao i kakva je uopšte 

sudbina pregovora o pоpustima nа Tarifom utvrđеnе iznоsе minimаlnе nаknаdе, koji su trajali 

punih 5 meseci, moraće, kako sada stvari stoje, da utvrđuje Zavod za intelektualnu svojinu. 

 

 

V PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Početkom juna, Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva objavilo je novi 

Pravilnik o prelasku sa analognog na digitalno emitovanje televizijskog programa i pristupu 

multipleksu u terestričkoj digitalnoj radiodifuziji, dokument od izuzetnog značaja za proces 

digitalizacije. Donošenje novog Pravilnika bilo je neophodno nakon izmena Strategije 

digitalizacije iz marta ove godine, te su dva teksta praktično paralelno i pripremana. Nakon što je 

Ratel, međutim, stavio primedbe koje su se ticale postupka usvajanja Pravilnika, Nacrt je bio 

povučen, da bi bio usvojen tek tri meseca nakon usvajanja Strategije. Pravilnik, u sada 

usvojenom tekstu, pre svega, predviđa raspored emisionih kanala po zonama raspodele za prva 

dva multipleksa koji će biti pušteni u rad tokom tranzicije na digitalno emitovanje. Pravilnik 

takođe predviđa da će eventualno uspostavljanje novih digitalnih mreža i dodatnih multipleksa 

biti razmatrano tek nakon završetka procesa prelaska na digitalno emitovanje, u skladu sa 

Zakonom o elektronskim komunikacija, a da će se dodatni multipleksi uspostaviti jedino u 

slučaju da to bude tehnički i komercijalno opravdano. Pravilnik predviđa i da će se prelazak na 

digitalno emitovanje sprovoditi po fazama, umesto u jednom danu za celu Srbiju, kako je to 

ranijim Pravilnikom iz februara 2011. godine bilo predviđeno. Takođe, Pravilnik uređuje 

postupak zamene dozvola za emitovanje programa, na način da one nastavljaju da važe i posle 

prelaska sa analognog na digitalno emitovanje. Usvajanje Pravilnika predstavlja naredni korak, 

nakon izmena Strategije digitalizacije, u postupku redefinisanja pravnog okvira koji uređuje ovaj 



21 

 

proces. Naredni korak trebalo bi da bude usvajanje Plana prelaska, dokumenta koji treba da 

utvrdi redosled i vremenski raspored faznog prelaska u svakom od regiona. Usvajanju Plana 

prelaska, po Strategiji, prethode konsultacije koje Ministarstvo sprovodi sa Ratelom, RRA, 

Javnim preduzećem "Emisiona tehnika i veze", javnim radiodifuznim servisima i imaocima 

dozvola za emitovanje programa. Za očekivati je da se sa konsultacijama otpočne ubrzo po 

konstituisanju nove Vlade Srbije. 

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Iako rokovi predviđeni Akcionim planom uz Medijsku strategiju, a koji se tiču pitanja direktno 

vezanih za proces privatizacije, polako ističu, i dalje nema izveštaja nadležnih o tome da se bilo 

koja od aktivnosti iz tog plana uopšte izvršava. Podsetimo, planom je bilo predviđeno da se u 

roku od 10 meseci od usvajanja Strategije preispita, između ostalog, mogućnost izmena Zakona o 

pravu na besplatne akcije i novčanu naknadu koju građani ostvaruju u postupku privatizacije. 

Ovo je od izuzetnog značaja, budući da rešava problem javnih medija za koje nema 

zainteresovanih kupaca u procesu privatizacije. Razlog zbog kojeg takvih investitora nema, ali i 

dokaz da se na srpskoj medijskoj sceni nijednom pitanju ne može pristupiti izolovano i bez uvida 

u širu sliku, nudi tekst originalno objavljen na Internet portalu „Južne vesti“, kasnije prenet u 

dnevnom listu „Danas“, o finansiranju medija u Nišu iz javnih izvora. Po istraživanju ovog 

portala, gotovo 30 pоstо ukupnih zbirnih prihоdа najvećih medija u Nišu potiče samo iz ugovora 

zaključenih sa rаzličitim držаvnim instituciјаma. Portal prenosi izjavu prеdsеdnika Nеzаvisnоg 

udružеnjа nоvinаrа Srbiје (NUNS), Vukаšina Оbrаdоvića, koji kаžе dа u uslоvimа trаnziciје i 

оsirоmаšеnоg tržištа sа јеdnе, i prеvеlikоg brоја mеdiја, sа drugе strаnе, držаvа, оpštinа ili grаd, 

pоstајu glаvne mеcеne medija. Zаhvаlјuјući nеdоvršеnој privаtizаciјi, lоkаlni vlаstоdršci 

uprаvlјајu javnim medijima, pоstаvlјајući nа rukоvоdеćа mеstа pоslušnе strаnаčkе kаdrоvе, te 

tako nеpоsrеdnо kоntrоlišu njihovu urеđivаčku pоlitiku. „То im“, kaže Obradović, „niје dоvоlјnо, 

pа su kоnfigurisаli tаkаv sistеm pоdеle pаrа nаmеnjеnih infоrmisаnju grаđаnа, kојi imа zа cilј dа 

i оnо mаlо prеоstаlih mеdiја nа pоsrеdan nаčin dоvеde u zаvisniji pоlоžај. Dеlеći nоvаc pоrеskih 

оbvеznikа bеz јаvnоg kоnkursа, јаsnih kritеriјumа i nеzаvisnih kоmisiја, nudеći pridе i ugоvоre 

sа јаvnim prеduzеćimа, оni јаsnо stаvlјајu dо znаnjа dа ćе biti finаnsirаni sаmо pоdоbni mеdiјi 

kојi imајu ’kоnstruktivаn’ pristup prеmа lоkаlnој sаmоuprаvi. Vrhunski cinizаm u svеmu tоmе 

је štо је vlаst svеsnа dа mеdiјi nе mоgu bеz pоmоći lоkаlnе sаmоuprаvе dа оpstаnu nа 

оsirоmаšеnоm tržištu i kоristе tu situаciјu dа pоtpunо nеutrаlišu ’nеpоslušnе’ rеdаkciје“, kаžе 

Оbrаdоvić. Krajnji ishod, po predsedniku NUNS-a, je da u vеćini grаdоvа u Srbiјi оpstајu „sаmо 

оni mеdiјi kојi pristаnu dа budu оglаsnе tаblе lоkаlnih sаmоuprаvа“. Po istraživanju „Južnih 

vesti“, model koji se primenjuje u Nišu, podrazumeva zaključivanje ugоvоra о pојаčаnоm 



22 

 

mеdiјskоm prаćеnju. Takav ugovor sа vеlikim brојеm niških mеdiја imајu skоrо svа јаvnа 

prеduzеćа, ustаnоvе i оpštinе u grаdu. Ugovorom se mеdiјi prećutno оbаvеzuјu dа о svојim 

„kliјеntimа“ izvеštаvајu аfirmаtivnо. No i kod finansiranja kroz ugоvоre о pојаčаnоm mеdiјskоm 

prаćеnju, lavovski deo novca ponovo odlazi javnoj gradskoj televiziji, i to više od polovine 

ukupne sume kojoj su „Južne vesti“ uspele da uđu u trag. U svakom slučaju, i ovo istraživanje 

pokazuje da privatizacija sama po sebi neće potpuno eliminisati uticaje koje vlast vrši na medije, 

već da je ona samo jedan od procesa koji se mora odvijati istovremeno i koordinirano sa drugim 

procesima, odnosno, u ovom slučaju, sa prelaskom na model projektnog finansiranja javnog 

interesa u medijskoj sferi, na način previđen Medijskom strategijom. 

 

 

VII ZAKLJUČAK 

 

Prvih 6 meseci 2012. godine nepovratno je izgubljeno za medijske reforme u Srbiji. Gotovo da 

ništa od onoga predviđenog Medijskom strategijom nije urađeno. U međuvremenu, imali smo 

izbore na kojima je kreirana nova skupštinska većina. Novu vladu očekuje ozbiljan posao koji bi 

morao da podrazumeva, između ostalog, i reformu regulatornog okvira, i povlačenje države iz 

medijskog vlasništva, i reformu javnih medijskih servisa, i kontrolu državne pomoći i suzbijanje 

monopola na medijskom tržištu i povezanim tržištima, kao što su tržišta oglašavanja i tržišta 

dsitribucije medijskih sadržaja.  Prve poruke koje medijima stižu iz nove vladajuće koalicije, 

nisu, međutim, ni dovoljno jasne, niti lišene kontradiktornosti. O tome svedoče, kako optužbe 

Mlađana Dinkića, čija stranka će biti deo i nove koalicije, tako i najave potpune deregulacije u 

medijskom sektoru, koje su se mogle čuti od Aleksandra Vučića, lidera pojedinačno najjače 

stranke u novoj vladajućoj koaliciji. Njegovo viđenje mеdiјskih slоbоda, odnosno načina na koji 

će nova vlast na njima insistiranti, kroz deregulaciju, odnosno ukidanje Zаkоnа о javnom 

infоrmisаnju, pokazuje da, makar za sada, nova vlast ne razume probleme sa kojima se medijska 

scena suočava, a posebno je u zabludi ako veruje da je deregulacija čarobni štapić koji bi mogao 

rešiti nagomilane probleme. Upravo suprotno, Srbiji je potrebna sveobuhvatna i suštinska 

reforma regulatornog okvira, a ne tek puko ukidanje zakona. Da li će nova vlast biti sposobna da 

se sa takvim potrebama i zahtevima nosi, ostaje da se vidi. 

 

 

 


